Asiat etenevät omalla painollaan. Elämme suuren kriisin keskellä. Minä ja Teuvo taistelemme lasten oikeuksista. Lasten äiti keskittyy minun ja meidän syyttelyyn. Tänään ajattelin kirjoittaa siitä mitä ajatuksia tämä minussa äitipuolena herättää.

Onni voi huonosti ja tuo pahaa oloaan esille rankoin ja huolestuttavin keinoin. Mikä on minun oikeuteni ja paikkani äitipuolena tässä tilanteessa? Usein sanotaan, että äitipuolella on vain velvollisuuksia eikä oikeuksia. Olen itsekin joskus ajatellut niin, mutta kriisi on herättänyt minussa uuden ajatuksen.

Äitipuolena minulla on oikeus:

- rakastaa lapsipuoliani

- ajaa lapsipuolteni etua

- huolehtia lapsipuolteni hyvinvoinnista

Näihin oikeuksiin en tarvitse kenenkään lupaa, en juridista enkä biologisen vanhemman lupaa. Näiden asioiden oivaltaminen on ollut minulle todella pysäyttävä kokemus ja koskettanut sisintäni syvältä. Kun aikoinaan rakastuin Teuvoon ja avasin sydämeni hänelle, avasin sen myös Onnille ja Ilolle. Minulle sillä ovatko he minun biologisia lapsiani ei ole mitään merkitystä. Rakastan heitä ja taistelen heidän puolestaan!

Tänään olen kiitollinen siitä, että saan olla Onnin ja Ilon äitipuoli